B jak Biel

Biel

Potocznie: brak koloru. W poligrafii biel to sprawa nieco bardziej skomplikowana.

Pierwszy problem to interpretacja bieli w różnych technikach druku. W technice offsetowej i cyfrowej termicznej biel jest efektywnie kolorem podłoża (papieru). Podłoże – niby białe – może mieć jednak różne odcienie wpływające na odcień wszystkich kolorów nadrukowanych na to podłoże. To samo zdjęcie będzie wyglądało różnie wydrukowane na papierze śnieżnobiałym i na papierze nawet delikatnie kremowym lub bardzo delikatnie szarym. Przypnijcie białą kartkę białym magnesem na białej tablicy magnetycznej. I co? Zlewają się w całość? Wcale!

W technikach sitodrukowej, fleksograficznej lub elektroatramentowej (Indigo) biel może być kolejnym kolorem farby, którą można nadrukować kryjąco na podłoże dowolnego innego koloru, w tym białe i przezroczyste. Na podłożu przezroczystym i podłożach ciemnych poddrukowanie bieli pod pozostałe kolory jest wręcz konieczne jeśli chcemy uzyskać odpowiedni kontrast i intensywność pozostałych barw.

Drugi problem to biel ekranu komputera, która tak naprawdę świeci, w przeciwieństwie do kartki papieru. Kolory na ekranie kontrastują z bielą ekranu bardziej, niż w późniejszym druku. Dobry monitor potrafi zasymulować biel druku przygaszając nieco biel ekranową, ale to nadal jedynie symulacja. Ponadto przy projektowaniu na ekranie elementów docelowo przezroczystych w druku pojawia się kolejny problem odróżnienia bieli… od bieli, bo przecież przezroczystość i biel na ekranie wyglądają tak samo. Biel lub przezroczystość zaznaczamy wtedy innym kolorem, ale to wpływa na nasz odbiór pozostałych barw i mocno utrudnia poprawną ocenę sytuacji.

A teraz klasyczna pułapka DTP. Grafik projektuje czarny napis na niebieskim tle i zaznacza, by czarny napis był nadrukowany na niebieskie tło, by czerń była głębsza. Potem klient zmienia kolor napisu na biały… Jeśli grafik zapomni, że napis był opisany jako nadrukowywany i pracuje w Corelu, a nie w Illustratorze, zmierzamy ku katastrofie. Na ekranie mamy biały napis na niebieskim tle, ale w druku cyfrowym lub offsetowym napis zostanie pominięty, bo przecież biel to brak koloru, a skoro ma być nadrukowana, to na niebieskie tło mamy nadrukować… brak napisu.

Na koniec może jakiś pozytyw. Biel jest świetnym kolorem tła! Dobrze jest, gdy nasza praca, która ma być drukowana, ma białe tło i białe marginesy dookoła. Plik do druku z tą pracą na pewno nie wróci do nas z adnotacją: „Brak spadów!”.

To była taki mały sarkazm. Natomiast powiedzenie „Dwa białe, a trzeci jak śnieg” w poligrafii nie jest aż tak sarkastyczne.

Share on Facebook6Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someone