Twój partner w druku
Poligrafia od A do Z
Dedykowany opiekun
Oszczędność czasu
B jak biel

B jak biel

Pierwszy problem to interpretacja bieli w różnych technikach druku. W technice offsetowej i cyfrowej termicznej biel jest efektywnie kolorem podłoża (papieru). Podłoże – niby białe – może mieć jednak różne odcienie wpływające na odcień wszystkich kolorów nadrukowanych na to podłoże. To samo zdjęcie będzie wyglądało różnie wydrukowane na papierze śnieżnobiałym i na papierze nawet delikatnie kremowym lub bardzo delikatnie szarym. Przypnijcie białą kartkę białym magnesem na białej tablicy magnetycznej. I co? Zlewają się w całość? Wcale!

W technikach sitodrukowej, fleksograficznej lub elektroatramentowej (HP Indigo) biel może być kolejnym kolorem farby, którą można nadrukować kryjąco na podłoże dowolnego innego koloru, w tym białe i przezroczyste. Na podłożu przezroczystym i podłożach ciemnych poddrukowanie bieli pod pozostałe kolory jest wręcz konieczne jeśli chcemy uzyskać odpowiedni kontrast i intensywność pozostałych barw.

Drugi problem to biel ekranu komputera, która tak naprawdę świeci, w przeciwieństwie do kartki papieru. Kolory na ekranie kontrastują z bielą ekranu bardziej, niż w późniejszym druku. Dobry monitor potrafi zasymulować biel druku przygaszając nieco biel ekranową, ale to nadal jedynie symulacja. Ponadto przy projektowaniu na ekranie elementów docelowo przezroczystych w druku pojawia się kolejny problem odróżnienia bieli… od bieli, bo przecież przezroczystość i biel na ekranie wyglądają tak samo. Biel lub przezroczystość zaznaczamy wtedy innym kolorem, ale to wpływa na nasz odbiór pozostałych barw i mocno utrudnia poprawną ocenę sytuacji.

A teraz… klasyczna pułapka DTP. Grafik projektuje czarny napis na niebieskim tle i zaznacza, że czarny napis ma być nadrukowany na niebieskie tło, aby czerń była głębsza. Potem klient zmienia kolor napisu na biały… Jeśli grafik zapomni, że napis był opisany jako nadrukowywany i pracuje w Corelu, a nie w Illustratorze, zmierzamy ku katastrofie. Na ekranie mamy biały napis na niebieskim tle, ale w druku cyfrowym lub offsetowym napis zostanie pominięty, bo przecież biel to brak koloru, a skoro ma być nadrukowana, to na niebieskie tło mamy nadrukować… brak napisu.

Na koniec może jakiś pozytyw. Biel jest świetnym kolorem tła! Dobrze jest, gdy nasza praca, która ma być drukowana, ma białe tło i białe marginesy dookoła. Plik do druku z tą pracą na pewno nie wróci do nas z adnotacją: „Brak spadów!”. Sorki – mały sarkazm.

Jak widać, powiedzenie „Dwa białe, a trzeci jak śnieg” w poligrafii ma drugie dno.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ładowanie...