Poligrafia od A do Z
Wycena w 24h
Dedykowany opiekun
Oszczędność czasu

Czerń… Rozpacz? Smutek? Wyrafinowanie? Elegancja? W druku czerń to po prostu jeden z podstawowych kolorów druku, obok cyanu, magenty i żółtego. Obok, a czasem nad. Bo kolory „wypadkowe”, czyli wszelkie kolory o jakich myślimy, w podstawowym rodzaju druku – offsetowym – uzyskujemy przez nakładanie na siebie tych właśnie kolorów podstawowych. Pisałem o tym w odcinku […]

Formalnie, z punktu widzenia oprawy druki dzielimy na: ⇒ luźne, ⇒ łączone ⇒ oraz oprawy właśnie. Te luźne to przykładowo wizytówki, ulotki, torby itp. Tu nic nie oprawiamy i jeśli nie uprawiamy żadnych fikuśnych wycinanek i niczego nie uszlachetniamy, to możemy liczyć na szybką i tanią realizację zlecenia. Natomiast w drukach łączonych kartki zostają połączone […]

Ważnym elementem identyfikacji wizualnej każdej firmy są kolory firmowe. Pojawiają się one w logotypie oraz większości materiałów drukowanych, w tym w materiałach trafiających do i podlegających ocenie klientów i kontrahentów. Materiały te powinny być oczywiście spójne i konsekwentne nie tylko merytorycznie, ale także projektowo,  w tym kolorystycznie. Cóż, kolor to kolor – granat to granat […]

Co właściwie robi grafik i dlaczego to tak długo trwa? W świecie poligrafii grafikiem jest zwykle osoba, która ukończyła zaawansowany kurs lub studia poświęcone projektowaniu graficznemu. Na bidę powinna posiadać wiedzę z zakresu plastyki, historii sztuki, typografii, fotografii, marketingu, komunikacji wizualnej, drukarstwa, introligatorstwa oraz opakowań. Powinna również w miarę składnie komunikować swoje pomysły, znać normy zecerskie, umieć czytać […]

W druku raster to symulacja obrazu wielotonalnego za pomocą obrazu jednotonalnego w postaci drobnego wzoru. Skomplikowane? Tylko trochę 😉 Jeśli malujemy farbami, kolor szary uzyskujemy „rozcieńczając” czerń wodą lub mieszając z bielą. Dzięki temu zabiegowi mniej czarnej farby trafia na papier i kartka wydaje się szara, a nie czarna. Jednak w druku musimy nałożyć na […]

Lub tzw. „suma kałamarzy” – w praktyce ilość farby jaką próbujemy wylać na papier. Wiemy już, że w druku offsetowym, aby uzyskać jakikolwiek kolor, mieszamy cztery kolory podstawowe: C jak Cyan, M jak Magenta, Y jak Yellow i K jak… Black (jasny niebieski, czerwony/purpurowy, żółty i czarny). Dzieje się to w maszynie drukującej, gdzie nakładane […]

A P L A Jednolite tło w technikach graficznych, służące jako podkład pod tekst lub ilustrację, na ogół ciemne, bo jasna apla to tinta. Aplę zwykle uzyskuje się przez nałożenie kilku kolorów składowych (np. żółty i niebieski dają jako wypadkową zielony). W druku offsetowym i cyfrowym apla to 100% krycia składowej, bo mniej niż 100% […]

P jak Plik (do druku) Pliki w poligrafii mogą być otwarte lub zamknięte. Nie chodzi tu o to, że plik otwieramy jakimś programem i oglądamy jego zawartość. Chodzi o możliwość ingerowania w plik, czyli zmieniania jego zawartości. PLIKI “OTWARTE”  to najczęściej pliki przypisane do konkretnego programu (np. doc programu Word, cdr programu CorelDraw, psd programu […]

W trakcie naszego wieloletniego doświadczenia mieliśmy przyjemność pracować z różnorodnymi klientami. W bardzo ogólny sposób możemy ich podzielić na tych, którzy są świadomi jak ważne jest poprawne przygotowanie pliku pod kątem wydruku oraz na tych, którzy tej świadomości nie mają 🙂 Tymczasem są to rzeczy, które mają kluczowe znaczenie m.in pod kątem jakości wydruku, czasu realizacji […]

„Spad” – zmora początkujących grafików wynikająca wyłącznie z braku znajomości procesu produkcji materiałów drukowanych. A sprawa jest prosta. Aby uzyskać druk formatu A4 (ulotkę A4, folder A4, broszurę A4), należy projekt wydrukować na formacie większym, np. B4, a następnie dociąć do formatu A4. Cięcie odbywa się przy pomocy maszyny zwanej gilotyną i ten, kto tnie, […]

Ładowanie...